نظریه انسان سالم در نظام اخلاقی رازی
نویسندگان
چکیده
محمدبن زکریای رازی از فیلسوفان متقدم با تأثّر از جالینوس، نظام اخلاقی سلامت محور ارایه می کند. طب انگاری اخلاق، بنیان این نظام است. تحلیل و نقد نظریه سلامت و انسان سالم نزد زکریای رازی در پرتو مقایسه آن با دیدگاه های رقیب مسأله تحقیق حاضر است. رازی سلامت را به حاکمیت عقل سنجش گر بر خواسته ها، تصمیم ها و رفتارهای آدمی تعریف می کند و در موارد مختلف سه ملاک را به منزله نشانگر آن به کار می برد: حد وسط بین افراط و تفریط، حداقل کفایت و نیاز در برخورداری و سنجش بین لذت و رنج حاصل رفتار. وی شناخت عیوب نفس از طریق مراجعه به دیگران و ترغیب آنان به عیب جویی را گام نخست در حفظ سلامت می داند. وضعیت طبیعی انسان، سلامتی است و بیماری نفس به وسیله هوی بر آن عارض می شود. سلامت و بیماری حاصل چالش مستمر بین عقل (عملی) و هوی است. یکی از مبانی نظریه سلامت، تفسیر رازی از لذت است که آن را امر ثانوی و در رفع وضعیت رنج آور تعریف می کند. نظریه سلامت رازی از حیث تحویلی نگری (یک، تحویل سلامت انسان به سلامت نفس، تحویل سلامت نفس به سلامت روان شناختی در مفهوم روان شناسان سلب گرا)، فردگرایی افراطی و غفلت از مدخلیت زندگی اجتماعی در سلامت، حداقل گرایی در مؤلفه های سلامت روان، قابل نقد است.
منابع مشابه
نظریه خودشناسی رازی در طب روحانی و جایگاه آن در نظام اخلاقی وی
خودشناسی از عناصر بنیادی هر نظام اخلاقی است. جهتگیری روانشناختی در نظام اخلاقی رازی و سلامتمحور بودن آن، خودشناسی را در مفهوم «شناخت عیوب نفس» به کار برده است. شناخت عیوب نفس گام نخست در پیشگیری و درمان بیماریهای دل است. رازی در این مقام، «خود نقدی» را توصیه نمیکند، بلکه رؤیت عیوب نفس در آینه دیگران را مورد بحث قرار میدهد. چنین رهیافتی محتاج بیان مهارتهای نقدپذیری است. مقالۀ حاضر با تحلی...
متن کاملنظریه خودشناسی رازی در طب روحانی و جایگاه آن در نظام اخلاقی وی
خودشناسی از عناصر بنیادی هر نظام اخلاقی است. جهت گیری روان شناختی در نظام اخلاقی رازی و سلامت محور بودن آن، خودشناسی را در مفهوم «شناخت عیوب نفس» به کار برده است. شناخت عیوب نفس گام نخست در پیشگیری و درمان بیماری های دل است. رازی در این مقام، «خود نقدی» را توصیه نمی کند، بلکه رؤیت عیوب نفس در آینه دیگران را مورد بحث قرار می دهد. چنین رهیافتی محتاج بیان مهارت های نقدپذیری است. مقالۀ حاضر با تحلی...
متن کاملبررسی و نقد نظام قوانین اخلاقی در نظریه اخلاقی شخصگرا
هدف این مقاله بررسی نظام قوانین اخلاقی در نظریۀ اخلاقی شخصگراست. برای دستیابی به این هدف، از دو روش «توصیفی- تحلیلی» و «نقد توسّعی» استفاده میشود. مطالب در چهار بخش ارائه میشوند: نخست، به چیستی قانون اخلاقی پرداخته شده است، دوّم، چگونگی شناسایی و کشف قوانین اخلاقی بیان شده است، سوّم، نظامی از قوانین اخلاقی معرفی شده که از سه طبقۀ «قوانین صوری»، «قوانین ارزششناختی» و «قوانین شخصگرا» تشکیل یافت...
متن کاملنظریه مسئولیت مداری انسان: رهیافت اخلاقی در کشاورزی و محیطزیست
حفظ و توسعه کشاورزی و منابع طبیعی به سازههای چندی از جمله معنوی و نرمافزاری بستگی دارد. از سازههای عمده نرمافزاری میتوان به اخلاق کشاورزی و زیستمحیطی اشاره داشت. در ارزیابی اخلاقی رفتار، برنامهها و اقدامات در بخش کشاورزی نظریههای متنوعی مطرح شده که رایجترین آنها از بعد قابلیت مراوده و بهرهبرداری بین کاربران عبارتند از: نظریه پیامد گرایی (فایده باوری)، فضیلت گرایی و حق- تکلیف گ...
متن کاملانسان سالم (2) انسان سالم از دیدگاه قرآن
بررسى شخصیت انسان سالم از دیدگاه قرآن است. نویسنده پس از تعریف شخصیت از نگاه روانشناسان، دیدگاه قرآن را راجع به آن بررسى مىکند و با تکیه بر نقش فطرت در شکلگیرى شخصیت از اندازه تأثیر آن سخن گفته و نتیجه مىگیرد که فطرت ملزم کننده نیست و لذا انسان قابلیت تحوّل دارد. در ادامه مهمترین عامل انگیزش شخصیت از دیدگاه قرآن را مطرح کرده و آن را درک هدف و معناى آفرینش و شناخت آفریننده معرفى مىکند، س...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
انسان پژوهی دینیناشر: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی
ISSN 6024-2251
دوره 7
شماره 24 2011
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023